Reportage.

2017-06-21 07:00
  • Det är en lång process att köpa in en ny bokbuss. ”Det måste upphandlas och specialbeställas. Den måste skräddarsys”, säger  Catarina Edén. Bild: Joni Nykänen
    Det är en lång process att köpa in en ny bokbuss. ”Det måste upphandlas och specialbeställas. Den måste skräddarsys”, säger Catarina Edén.
  • Bokbussen Röda rummet rullar fortfarande. ”Vi har haft turen att vi har fått saker fixade ganska snabbt när grejerna har gått sönder”, säger Elina Garp. Tillgången till reservdelar är en tidsfråga.  Bild: Joni Nykänen
    Bokbussen Röda rummet rullar fortfarande. ”Vi har haft turen att vi har fått saker fixade ganska snabbt när grejerna har gått sönder”, säger Elina Garp. Tillgången till reservdelar är en tidsfråga. 

Tiden tickar för bokbussen

Här kommer en buss lastad med böcker. Bokbussen firar 50-årsjubileum. Men det finns en oro för att verksamheten ska få ett plötsligt avbrott – med en buss som börjar bli gammal och reservdelar som snart kanske inte går att få tag på. 
– Man riskerar att få en helt inställd bokbuss under exempelvis ett helt år ifall den här brakar ihop, säger bibliotekarien Catarina Edén.

Bokbussen Röda rummet har en tung och uppskattad last. Böcker.
Men nu för tiden får man kontakta ett konkursbo, och inte en lastbilstillverkare, för att beställa reservdelar till bussen, som har rullat på vägarna sedan 2003. Just den här bokbussens dagar är räknade – det vet man. 

Samtidigt finns det inga planer på att köpa en ny.
– Det går inte bara att åka till Ica för att köpa en ny buss. Det måste upphandlas och specialbeställas. Den måste skräddarsys, och det är en väldigt lång process. Man riskerar att få en helt inställd bokbuss under exempelvis ett helt år ifall den här brakar ihop, säger Catarina Edén. 

– Vi kikar hela tiden efter nya bokbussar. För när den dagen kommer att vi måste ha en ny så måste vi ha koll på vad som är viktigt för oss, säger hennes kollega Elina Garp.

Catarina Edén och Elina Garp konstaterar att de under sin rutt, som består av omkring 70 hållplatser, har knutit värdefulla kontakter med låntagare som värdesätter att bussen finns. Röda rummet är långt ifrån bara en buss med böcker. Det är en mobil biblioteksverksamhet.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Man når också personer som annars inte skulle besöka huvudbiblioteket eller stadsdelsbiblioteken. 

Väldigt aktuellt med bokbuss i Västerås

De två mobila bibliotekarierna har satsat mycket på engagerande aktiviteter.
– Vi jobbar mycket mot barn eftersom det är dem vi träffar mest. Vi servar också ofta förskolor där barn och personal har svårt att ta sig till biblioteken. Vi satsar mycket på programverksamhet för barn. Sagostund med musik och sång. Elina är dessutom dansutbildad. Det vi gör skapar relationer vilket också syns i utlåningsstatistiken, säger Catarina Edén.

Hon menar att verksamheten vilar på att bokbussen ska vara återkommande och att de har stammisar.
– De beställer böcker från oss och förväntar sig en viss service. Förskolor åker vi till en gång i månaden och de vill byta ut sitt bokbestånd och få en ny laddning. Den delen av verksamheten vill vi ska flyta på utan att något stör den. Sådant som stör är när det exempelvis blir fel på bussen, säger Catarina Edén. 

I år har bokbussen haft några enstaka stopp på grund av datorstrul, halka och en gång då bussen behövde repareras.
– Vi har haft turen att saker kan fixas ganska snabbt när grejer har gått sönder. Men det är en tidsfråga när reservdelarna tar slut. Man vill ligga i framkant, säger Elina Garp, och konstaterar att den nuvarande bussen inte är tillgänglighetsanspassad.

De har inte märkt ett stort intresse från styrande politikers håll att nyinvestera i nuläget.
– Man kanske inte ser behovet och tänker att bokbuss låter gammalt och är passé. Men det är väldigt aktuellt med bokbuss i Västerås. Vi har ett stort upptagningsområde och det är många saker som vi utför. Vi är lika mycket stadsdelsbibliotek som de andra, säger Elina Garp.

De inser att det är en stor kostnad att köpa in en ny bokbuss.
– Det finns dock ett otroligt stort behov av det vi gör och en arbetsglädje. Eftersom suget finns är det inte heller några problem att hitta arbetsuppgifter och göra det här med bokbuss till en positiv grej, säger Catarina Edén. 

”Vi skulle gärna vilja ha en till kollega”

När det gäller miljöaspekten konstaterar Elina Garp att bokbussen drar ganska mycket diesel. När Sundsvalls kommun köpte in en ny bokbuss fördes det, enligt Garp, diskussioner om att den skulle drivas med förnybart bränsle. Så blev det dock inte.
– Men det vore ju fantastiskt ifall det gick att ordna på något sätt i Västerås, säger hon. 

I Västerås är det en låg andel bibliotekarier jämfört med många andra jämförbara städer.
– Klart att det märks. Vi skulle gärna vilja ha en till kollega eftersom det finns så mycket saker som vi skulle vilja göra, säger Catarina Edén.

– Möjligen beror det på en låg ingångslön. Det kan nog påverka, säger Elina Garp. 

Ett stort intresse för biblioteksfrågor

Catarina Edén konstaterar att det är låg arbetslöshet bland bibliotekarier i landet.
– Så då kanske de vill jobba någonstans där man också kan tjäna lite mer pengar, säger Catarina Edén. 

Irja Holtter, avdelningschef för bland annat bokbussen, delar bibliotekariernas oro kring riskerna att stå utan bokbuss eftersom det tar så lång tid att upphandla.
– När man pratar med kulturnämnden så finns det ett stort intresse att prata om biblioteksfrågor. Men vi ser det aldrig i någon budget. Man möter inget ointresse eller motstånd från politiker. Men det blir inget mer, säger Irja Holtter.