Kultur & Nöje.

2017-09-08 12:00
Projektkoordinatorn Diana Kambugu ­Nannyonjo hjälper den internationella konstnären Michael Beutler att skapa kontaktytor med personer  i stadsdelen så att konst kan hända. Michael Beutlers konstverk Råby Planet är en del av Statens Konstråds satsning. Bild: Joni Nykänen
Projektkoordinatorn Diana Kambugu ­Nannyonjo hjälper den internationella konstnären Michael Beutler att skapa kontaktytor med personer i stadsdelen så att konst kan hända. Michael Beutlers konstverk Råby Planet är en del av Statens Konstråds satsning.

Ballongen samlar Råbys kreativitet

Möten som ska mynna ut i konst. Den internationellt erkända konstnären Michael Beutler siktar in sig på kreativt skapande tillsammans med Råbyborna. 
​– Det handlar mycket om att kommunicera med varandra och sedan se vad det resulterar i, säger han.

ETC Västerås har träffat den internationellt erkända konstnären Michael Beutler som berättade om sina planer och funderingar för konstprojektet som ska äga rum på Råby under 2017 och 2018.

En grundläggande tanke är att Råbybor ska få vara med och skapa verket tillsammans med honom.
– Han ska alltså jobba relationellt, och det handlar om relationell estetik. Det är när man integrerar personer som inte är konstnärer. Arbetet kan se ut på många olika sätt, men det handlar bland annat om att få kontaktytor, säger den vikarierande projektledaren Patrick Kretschek från Konstfrämjandet.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Konstnären har en skiss, en idé, som handlar om att göra ett slags byaspel i Råbyskogen som slutar i en festival.

”Jag förstår personerna som bor där”

När Michael Beutler besökte Råby första gången blev han nyfiken på lektältet Ballongen som flyttades dit från Moderna museet 1968. Tillsammans med Råbybor vill han bygga ett lekfullt verk som presenteras nästa år.
– Nu är tanken att vända ballongen ut och in. Tidigare var äventyret inuti ballongen. Nu ska äventyrsleken äga rum utanför. Med utsidan menar vi hela Råby och även hela staden, säger Michael Beutler.

Projektledaren Patrick Kretschek konstaterar att Michael Beuter har gjort sig ett namn i konstvärlden, och han kallar den tyska konstnären för ”stjärna”.
– Stjärna, vad betyder egentligen det, säger Michael Beutler.

Han är framgångsrik. Ödmjuk. Och inte alls känd på Råby. Projektkoordinatorn Diana Kambugu Nannyonjo är vägen in i stadsdelen för konstnären.
– Man kan säga att jag talar för Råbyborna. Jag förstår personerna som bor där, och de förstår mig, säger hon.

Västerås = Westeros?

Hon berättar att Michael Beutler ska träffa hantverkare och folk som kan tänkas vilja bli inblandade i konstprojektet.
– Nu är vi i den fasen då vi sprider information och hittar personer att engagera. Utan att säga för mycket om verket eftersom detta ju ska skapas inom gemenskapen, säger hon.

Michael Beutler förklarar att han blev inbjuden av Statens konstråd, och hade tidigare ingen aning om Västerås existens.
– Förutom genom ”Game of thrones”. Men det är ju vilseledande, säger han och skrattar.

Han lockas av att det finns en bakgrundshistoria kring projektet som har kopplingar till konstvärlden. Nu har han varit på Råby fyra gånger och nu följer en tid då man skissar vidare på idéerna.

– Idén är egentligen klar, men idén har ingen kropp som gör den till något. För att skapa något av idén så gäller det att se vad människor vill göra. Man ska också skapa ett slags nätverk för att få en liten festival att äga rum. Vi ska använda det här projektet för att kommunicera genom hantverk, säger Michael Beutler.

Skapar länkar mellan människor

En tanke är att söka efter olika typer av hantverkare inom vilket område som helst.
– Vi vill även ha sångare, musiker och skådespelare. Alla som gör något med material, kroppen och rörelser. Vi vill ha proffs men också människor som helt enkelt vill göra något. Så skapar vi ”länkar” mellan människor. Ett proffs kan ta sig an en ”praktikant” och tillsammans skapar de något, säger han.

Det är lättare för honom att förklara vad det inte kommer att vara för en typ av festival än vad det faktiskt blir.
– Det blir ingen Red bull-festival. Det här blir roligare och vackrare. Den ska vara uppbyggd av olika kulturer och i mitten finns en stor och tom boll. Det finns något i det där som jag skulle vilja se hända, säger han.

När allt är klart. Vad lämnar du efter dig då?
– Det finns många tankar kring det. Att det ska bli en så pass stor succé att någon vill göra om det året därpå och fortsätta med projektet. Det skulle kunna fortsätta som en ritual, säger han.

 

Konstprojektet tar sin utgångspunkt i lektältet Ballongen som restes på Råby i Västerås 1968–1969. Bygglekplatsen i tältet kom från Moderna museet i Stockholm där den hade presenterats som utställningen ”Modellen”. Med hjälp av konstnären Palle Nielsen och barnteaterkonsulenten Irma Sohlman fick utställningen nytt liv på Råby.