Ledare. Anna Lindén.

2017-09-18 07:00

Jobb där djur dödas behövs inte

Nyligen gick Vegfest Västerås av stapeln. En stadsfestival med musik, debatter, föredrag och utställare och självklart massor av mat från växtriket. En viss Tyson-burgare från mattorget blev helgens måste ha-snackis.

Trycket på Vegfest 2017 var enormt: runt 6 500 besökare minglade omkring i Växhuset och på mattorget under de två dagarna.

Det talas om en vegoboom. Butikernas utbud av växtmjölk och andra veganska produkter växer. Restaurangerna hänger på: Veggoköket, Mangia Mi och pizzeria Amore är några av Västerås lokala flaggskepp. Kedjor som Spicy Hot och O’Learys har en väl utbyggd veganmeny på sina restauranger, och även snabbmatshaket Max har skärpt till sig och erbjuder en rökig vegansk burgare.    

I en värld som bygger på empati med både människor, djur och vår planet är detta helt logiskt. Gamla råvaror och smakkombinationer byts sakta ut mot nya. Gamla vanor byts mot nya. Gammal yrkeskunskap förfinas och utvecklas.

Och där, i samspelet mellan konsument och producent, händer något. För är det så att alla kunskaper alltid kommer att efterfrågas? Är skattepengar från arbetstillfällen, oavsett vad de utför, heliga?

Jag tycker inte det. Lika lite som att människor ska behöva dö i krig, lika lite behövs de arbetstillfällen som går ut på att tillverka vapen. För i andra änden går skattepengarna åt till att vårda de skadade. Och lika lite som förskolebarn förtjänar att få inlärningsförmågan sänkt av buller och partikelutsläpp från dieselbilar, lika lite behövs arbetena som går ut på att utvinna olja. För i andra änden går ju skattepengar till konsulter som ska projektera bullerplank och till processen för politiska beslut om gränsvärden för utsläpp.

Och precis lika lite som kor, grisar, älgar och andra djur förtjänar att dö i förtid, lyckliga eller olyckliga beroende på hur mycket vi vill fejka vår välvilja gentemot dem – lika lite behövs arbetstillfällena som dödar djur.

Eller som är en del av kedjan där djur dödas och används mot sin vilja.

Vi behöver inte bara nya arbetstillfällen. Vi behöver rätt arbetstillfällen. Arbetstillfällen som bidrar till det samhälle vi kan stå för. Som bygger på empati.

Räcker då konsumentmakten för att genomdriva de omställningar vi vill se? Eller behöver vi utvidga konsumentbegreppet för att snabba på processen? En butik är en konsument – erbjud livsmedel från växtriket. Ett bilföretag är en konsument – bygg om dieselbilar till elfordon. En restaurang är en konsument – skriv kontrakt med odlare i närområdet och köp tomaterna och bondbönorna och potatisen därifrån så stöttar du deras omställning.

Alla jobb behövs inte.

Men de som behövs behöver bli fler.

 

Anna Lindén
Anna Lindén 

Grön, cyklist och feminist