Reportage.

2017-09-06 07:00
Denicé Lundevall på utegymmet.  Bild: Solvei Palm Lindström
Denicé Lundevall på utegymmet.

Fitnessexperten kan träna lika hårt med vegankost

I snart elva år har Denicé Lundevall bloggat om fitness och hälsa. För ett och ett halvt år sedan förändrades innehållet – eftersom hon blev vegan. Nu slår hon hål på fördomar kring veganism och träning.

När ETC Västerås träffar Denicé Lundevall på utegymmet vid Rocklunda pratar vi bland annat om hur man kan tänka kring kosthållning och om man kan nå goda resultat utan att äta animalier.

Och hon är övertygad. Det kan man. Vilket hon själv är ett levande exempel på.

Denicé Lundevall beskriver sig själv som en äventyrslysten galenpanna med spretig personlighet och en enorm törst på livet och den beskrivningen lyser igenom henne där vi sitter och pratar vid en gräsplätt.

Personlig tränare

Innan Denicé Lundevall blev vegan jobbade hon som personlig tränare i åtta år, tränade en hel del och tävlade i Body fitness och Bikini fitness. Hon upplever inte att det var en svår omställning att gå över till en växtbaserad kost.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Som många andra veganer får jag ofta frågan hur jag får i mig protein. Faktum är att man får i sig protein ifrån i princip allt man äter. Om man ska springa maraton eller bygga mycket muskler så kan man också kontakta en kostrådgivare för att se till så att man får i sig den rätta mängden utav kolhydrater och protein. Men för oss som tränar för att hålla oss i form räcker det med att äta en färgglad och varierad kost. När man tävlar inom fitness har man som mål att bygga mycket muskler, och om jag hade fortsatt tävla hade jag tänkt mer på proteinintaget. Men det där är inte på min prioriteringslista längre, säger hon.

Fullkornsprodukter, nötter, frön och baljväxter som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter är exempel på livsmedel som innehåller mycket protein. Livsmedelsverket konstaterar att vegetarisk mat kan innehålla alla näringsämnen kroppen behöver och att vegetarianer löper exempelvis mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar – som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer.

Under ett år hade Denicé Lundevall problem med sin rygg och blev tvungen att lägga av med träningen ett tag och fokuserade enbart på yoga och promenader. När hon kom igång igen med träningen efter ryggproblem och en graviditet så upptäckte hon vilket bra flås hon hade på en gång. Hon upplever att hon blev piggare av sin förändrade kosthållning.

Inspirera andra att äta vegetariskt

På Instagram och i sin blogg publicerar hon ofta bilder på vad hon äter under en dag. Till stor del gör hon det för att inspirera andra att äta helvegetariskt.

– Till frukost äter jag oftast gröt med sojamjölk som jag toppar med frön för att få i mig bra fetter och extra protein. Till det dricker jag kaffe med havredryck. Mellanmålet brukar bli en hampaproteindrink, en banan eller en fruktsallad med lite nötter och frön till exempel. Till lunch gillar jag att göra ett hopkok av rester som kan bestå av ris, champinjoner, tomat, tofu, ugnsrostad potatis från dagen innan, och sedan steker jag ihop allt som pyttipanna med en grönsallad till, och ajvar på sidan, säger hon.

Ifall hon har tränat den dagen så äter hon ett till mellanmål som oftast är samma som förmiddagens mellanål. Till middagen äter hon något som är i samma stuk som lunchen.
– Men jag är en sådan människa som kan äta frukost till middag. Ibland blir det bara gröt. Mat som mat, säger hon.

Att vara mamma tar upp stora delar av tiden för tillfället. Hon har en särskild strategi för att hinna med att laga bra mat och samtidigt få ihop livspusslet.
– Jag vill inte stressa ihjäl mig. Jag vill helst äta så mycket naturliga produkter som möjligt och inte färdiga produkter. Men nu är jag mamma vilket tar väldigt mycket tid. Så jag brukar ha en del snabblagad mat i frysen som till exempel sojabullar och bönbiffar. Min filosofi med matlagning är att det ska vara snabbt, enkelt och gott.

Viktuppgången jobbig

Denicé Lundevall har en historia av ätstörningar och i början av hennes graviditet var viktuppgången jobbig och tankarna på kontroll började dyka upp.

– Ibland kan dessa tankar komma och knacka på dörren. Skillnaden nu är att jag inte öppnar den där dörren. Jag hör knackningarna men låter den vara stängd. Det kan ändå vara oerhört jobbigt att bara höra knackningarna. Men de blir svagare och svagare och förhoppningsvis försvinner de helt en dag, säger hon.

Under tävlingsperioderna i Body fitness och Bikini fitness kunde Denicé Lundevall komma undan med sin ätstörning eftersom att det ansågs normalt att väga sin mat och sig själv varje dag.
– Jag hade bara hittat en ursäkt för att kunna styra min störning till en industri där matkontroll är accepterat, säger hon.

Tävlingarna är ingenting som hon längre prioriterar utan fokuserar nu på att träna och äta bra för att hålla sig i form och ha energi till att leka med sin son. Till hösten är hon färdigutbildad kostrådgivare och hoppas kunna hjälpa andra med kosten.

 

Denicé Lundevall om: 

… favoritövning:
– Jag skulle säga att thrusters är min favorit. Där får hela kroppen jobba. Du knäböjer med en skivstång i en front squat-position och från bottenläget i knäböjen pressar du dig uppåt igen med benen samtidigt som du pressar upp stången ovanför huvudet med raka armar.

… varför hon är vegan:
– För djuren. Jag vägrar att stödja den vidriga djurindustrin med lidande, våld och maktmissbruk. I dagens samhälle behöver vi inte äta djur för att överleva och vi behöver inte heller deras päls, skinn eller ull för att klä oss snyggt, praktiskt eller varmt. Drar vi ner på köttkonsumtionen gör det dessutom en markant skillnad för vår planet miljömässigt.

… kosttillskott:
– Som vegan bör man lägga till vitamin B12 och eventuellt algomega i kosten. Sköter du din kost i övrigt behövs inga fler tillskott. Det äter jag själv men jag tar också en slurk aloe vera varje dag samt hampaprotein efter träning, ibland även som mellanmål tillsammans med en frukt.

… protein:
– Hur mycket protein du behöver per dag skiljer sig från person till person beroende på hur mycket muskelmassa du har och vad du har för energibehov. Även hur hårt du tränar är en faktor. Man brukar säga att en bra riktlinje att hålla sig till för att bibehålla muskelmassa är minst 0,8g/kilo kroppsvikt.

… att komma igång med träning:
– Hitta en träningsform du gillar. Träna med en kompis. Ni kan peppa varandra. Lägg upp en plan. Många triggas av att sätta upp ett mål. Ha kul. Kroppen är skapt för rörelse och den orkar mer än vad man tror.

•Sysselsättning: Pluggar till kostrådgivare på distans och bloggar.

•Bakgrund: Har varit personlig tränare i åtta år, deltagare i ”Robinson” (TV4) 2011 och tävlat i Body och bikini fitness.

•Familj: Sambo Rickard, son Elmo, 3 månader gammal.

  • Bor: Västerås
  • Övrigt: Finns på sociala medier: Instagram (@denicelundevall) och bloggen www.denicelundevall.halsafitness.se
  • Nöjespanelist i ETC Västerås och konferencier på Vegfest 2–3 september.