Västerås flygplats har varit omdebatterad åtminstone sedan 2001 då Ryanair etablerade sig på flygplatsen. För att rädda ekonomin köpte kommunen, år 2003, flygplatsens fastigheter för 110 miljoner. Det kommunala fastighetsbolaget fick 15 miljoner kronor i tillskott av kommunen för att klara köpet. Trots det gick flygplatsen samma år mot en ny storförlust.
VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
”Om flygplatsen inte bär sina egna kostnader då kan den reguljära trafiken läggas ned”, skrev kommunalrådet Åke Hillman (S) i en skriftlig kommentar till VLT samma år och lade till att Västerås stad som ägare skulle hålla ut som längst till 2006.
V och MP ville lägga ned
Men sedan dess har kostnaderna bara fortsatt. ETC:s beräkningar visar att flygplatsen har kostat skattebetalarna 474 759 300 kronor under åren 2001 till 2016. Fastighetsaffären 2003 kostade 125 miljoner medan flygplatsen har fått driftsbidrag och aktieägartillskott på sammanlagt 295 miljoner samt ett koncernbidrag på 54,7 miljoner.
De stora kostnaderna gjorde flygplaten till en valfråga redan i förra valet. I valrörelsen 2014 meddelade Folkpartiet, numera Liberalerna, att partiet ville stoppa kommunens bidrag till flygplatsen. Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville lägga ner flygplatsen. Socialdemokraterna förespråkade i stället en folkomröstning i frågan. Folkpartiet kommenterade Socialdemokraternas hållning i VLT där det kallades för ”ett svårslaget rekord i feghet”.
”Folkomröstning är en dålig idé”
När sedan fyra partier, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna, fick styra Västerås efter valet 2014 blev det varken nedläggning av flygplatsen eller folkomröstning i frågan. Samtidigt har kostnaderna fortgått.
Statsvetaren Joakim Johansson menar att flygplatsfrågan lämpar sig dåligt för en folkomröstning.
– Detta eftersom frågan rimligen rymmer fler än två alternativ, samtidigt som erfarenheten visar att fler än två alternativ i en folkomröstning sällan är särskilt bra, skriver han i ett mejl.